Un nou Sínode - 31/10/2021 -

Un nou Sínode (31/10/21)

El passat dissabte dia 23 i en el marc de les Jornades Transmet, va començar a la nostra diòcesi de Terrassa la fase diocesana d’un nou Sínode que el Sant Pare Francesc ha convocat per al mes d’octubre de 2023 amb aquest tema: "Per a una Església Sinodal: Comunió, Participació i Missió”.

Però què és un Sínode ? Aquesta és una paraula estranya, que significa “caminar junts”, i és un organisme de l'Església nascut del Concili Vaticà II. Va ser instituït pel Papa sant Pau VI, i va ser concebut com a instrument per manifestar la comunió de tots els bisbes de l'Església amb el Romà Pontífex i entre si; i també per a expressar la participació del col·legi episcopal i de cada un dels bisbes en el govern pastoral de tota l'Església. Per això, els pares sinodals demanen la llum de l'Esperit Sant, que és qui guia l'Església a la veritat sencera (cf. Jn 16,13).

El Papa, per tant, ha convocat un Sínode per escoltar la veu dels bisbes de tot el món - representats per uns quants que són els que assistiran a l'assemblea sinodal - sobre un tema concret. Es tracta de buscar i d'aprofundir entre tots els bisbes la comunió, el caminar junts cap una Església sinodal i a la llum de tres aspectes que proposa el seu lema: comunió, participació i missió.

Aquests tres aspectes expressen el sentit d’aquest sínode i del camí que estem cridats a fer a les diverses diòcesis del món. Comunió, participació i missió no són només unes idees més o menys atractives sinó un objectiu que es proposa per assolir. Comunió vol dir que l’Església haurà de fer un camí no només junts sinó units en els nostres cors. Participació significa que tots els batejats formem part de l´Església i tots per tant en som responsables, i en aquest sentit haurem de pregar junts, reflexionar junts i treballar conjuntament. Missió ens recorda que som enviats al món a portar la nova vida que Jesucrist ens ha obtingut, la salvació del món.

Ha estat exprés desig seu que totes les diòcesis del món participin en la preparació d’aquest Sínode, és a dir, en el camí sinodal, amb un temes de reflexió que haurem treballar en àmbits diversos de la diòcesi com són les parròquies, grups, moviments, món educatiu, vida consagrada i altres institucions d’Església. Les seves aportacions seran recollides per fer-ne un resum i, després de la fase continental, ser posteriorment remeses a Roma des de les Conferències Episcopals.

"Caminar junts", en efecte, és el que millor manifesta la naturalesa de l'Església com a Poble de Déu pelegrí i missioner. Comencem, doncs, aquest camí amb el desig i l’esperança de que la voluntat d’amor de Déu per a la seva Església es faci present en nosaltres.

+ Salvador Cristau i Coll

Administrador Diocesà