“El sacerdot, do de Déu per al món”

Aquest diumenge, el més proper a la festivitat de Sant Josep que celebràvem ahir dissabte, celebrem a les nostres diòcesis el Dia del Seminari. Enguany té per lema. “El sacerdot, do de Déu per al món”. Aquest lema ens recorda la recent celebració de l’Any Sacerdotal, promulgat per a tota l’Església pel Papa Benet XVI, que té com un dels propòsits del seu pontificat impulsar les vocacions sacerdotals i religioses, i demanar a tot el Poble de Déu que doni al ministeri sacerdotal el valor que li pertoca.

A més de la celebració de l’Any Sacerdotal, hi ha dos fets en l’activitat del Papa que evidencien aquesta preocupació seva per les vocacions sacerdotals. El primer fet és la “Carta als seminaristes” –publicada el 18 d’octubre de 2010- en la que els ofereix uns punts bàsics per la seva formació com a sacerdots del futur i els anima a seguir fidelment la seva vocació amb aquestes significatives paraules: “Sí, té sentit ésser sacerdot: el món, mentre existeixi, necessita sacerdots i pastors avui, demà i sempre”.

El segon fet que revela l’estima i la preocupació del Papa pels sacerdots d’avui i del futur és que, dins de l’intens programa que seguirà el Papa el proper mes d’Agost a Madrid, amb motiu de la Jornada Mundial de la Joventut, ha previst un temps dedicat als seminaristes: el dissabte 20 d’agost al matí celebrarà una missa pels aspirants al sacerdoci ministerial a la catedral de l’Almudena.

Puc dir-vos, benvolguts diocesans, que el vostre bisbe i el bisbe auxiliar, monsenyor Salvador Cristau, que té confiada la formació dels nostres futurs sacerdots diocesans com a  rector del Seminari de Valldoreix, procurem sentir vivament i secundar en la nostra actuació aquests desigs del Sant Pare. Per això, en aquest Dia del Seminari, us demanem que reseu per tal que el Senyor segueixi atorgant  a alguns dels nostres joves cristians el do de la vocació al sacerdoci ministerial. Pregueu pel nostre Seminari diocesà i per quants hi col·laboren per la deguda formació humana, espiritual, intel·lectual i pastoral dels candidats al sacerdoci. Es diu que el Seminari és el cor d’una diòcesi. En els meus contactes amb molts seminaris del país, acomplint allò que els meus germans bisbes m’han confiat, sempre tinc en la meva ment i en el meu cor el nostre estimat Seminari diocesà i les vocacions, a Déu gràcies nombroses, que s’hi preparen. Us demano que ens ajudeu amb la vostra pregària per les vocacions i, si podeu, amb la vostra ajuda econòmica en la col·lecta que avui es fa en els llocs de culte pel nostre Seminari.

Com sabeu, Joan Pau II serà beatificat el proper dia primer de maig. El lema del Dia del Seminari d’enguany m’ha recordat el llibre que volgué oferir a tota l’Església en el cinquantè aniversari de la seva ordenació sacerdotal, en les seves noces d’or com a sacerdot. Així ho titula: “Do i misteri”, i tot ell és un bonic testimoni de com la vocació sacerdotal marcà tota la seva vida. El començava així. “¿Quina és la història de la meva vocació sacerdotal? Sobretot és Déu qui la coneix. En la seva dimensió més profunda, tota vocació sacerdotal és un gran misteri, és un do que supera infinitament l’home”. I demanava quelcom que tots hem de tenir molt present: “quan parlem del sacerdoci i donem testimoni del mateix, ho hem de fer amb gran humilitat, conscients que Déu ‘ens ha cridat amb una vocació santa, no per les nostres obres, sinó per la seva pròpia determinació i per la seva gràcia’ (cf. 2 Tim 1,9)”.