Les Ombres d'un món tancat 08/08/2021

Les Ombres d'un món tancat (08/08/21)

El papa Francesc, en el primer capítol d’aquesta carta encíclica comença parlant de les ombres del nostre món. Unes ombres que tots constatem i coneixem bé perquè les experimentem, en nosaltres mateixos i en l’ambient que ens envolta, i també a les nostres comunitats i grups cristians…

L’objectiu del Sant Pare en tota aquesta carta seva és proposar camins de solució per als problemes del nostre món, les llums que ens ajudin a construir un món més habitable, una convivència més pacífica i joiosa. I per això ens ofereix la llum de l’Evangeli i el camí d’una autèntica i veritable fraternitat humana.

“Durant dècades semblava que el món havia après de tantes guerres i fracassos i es dirigia lentament cap a diverses formes d'integració. Per exemple, es va desplegar el somni d'una Europa unida, capaç de reconèixer arrels comunes i de alegrar-se amb la diversitat que l'habita. Recordem «la ferma convicció dels Pares fundadors de la Unió Europea, els quals desitjaven un futur basat en la capacitat de treballar junts per superar les divisions, afavorint la pau i la comunió entre tots els pobles del continent». També va prendre força l'anhel d'una integració llatinoamericana i van començar a donar-se alguns passos. En altres països i regions hi va haver intents de pacificació i acostaments que van aconseguir fruits i altres que semblaven prometedors.” (n. 10)

“Però la història -continua el Papa- dóna mostres d'estar tornant enrere. S'encenen conflictes anacrònics que es consideraven superats, ressorgeixen nacionalismes tancats, exasperats, ressentits i agressius... Això ens recorda que «cada generació ha de fer seves les lluites i els èxits de les generacions passades i portar-les a metes més altes encara. És el camí. El bé, com també l'amor, la justícia i la solidaritat, no s'assoleixen d'una vegada per sempre; han de ser conquerits cada dia. No és possible conformar-se amb el que ja s'ha aconseguit en el passat i instal·lar-se, i fruir-ne com si aquesta situació ens fes ignorar que molts germans nostres sofreixen encara situacions d’injustícia que ens interpel·len a tots».

«La societat cada vegada més globalitzada ens fa més pròxims, però no més germans». Estem més sols que mai en aquest món massificat que fa prevaler els interessos individuals i debilita la dimensió comunitària de l'existència” (n. 11).

El Papa fa referència a les dificultats en la integració entre els pobles i l persistència de conflictes anacrònics, així com  la massificació i globalització que no sempre ajuden a viure la germanor.

Aquests són aspectes que reflecteixen el que està passant en molts llocs del món, i també en el nostre i que esdevenen motius de reflexió.

+ Salvador Cristau i Coll

Administrador Diocesà