Una visita que deixa emprenta - 30/01/2022 -

Una visita que deixa emprenta (30/01/22)

Els bisbes de tot el món hem de dur a terme cada cinc anys una visita que s’anomena “Ad Limina Apostolorum” i que significa  a la “casa dels Apòstols”, és a dir a Roma, on moriren donant la seva vida per Crist i on foren enterrats els Apòstols Sant Pere i Sant Pau. Però el seu significat més profund és sens dubte expressar la comunió de totes i cada una de les esglésies locals amb el Sant Pare, a la vegada que per als bisbes és una gran experiència de la catolicitat i la universalitat de l’Església.

Aquesta visita te també l’objectiu fonamental de presentar al Papa, successor de Sant Pere, l’estat de la diòcesi en tots els seus aspectes.

Fins ara eren tots el els bisbes de la Conferència Episcopal que es traslladaven a Roma per aquesta visita, però actualment per motius de la pandèmia del Covid-19 s’ha hagut de fer organitzant-la per grups més reduïts de bisbes.

La setmana del  9 al 16 de d’aquest mes de gener vàrem ser els bisbes de les diòcesis amb seu a Catalunya, juntament amb els de València, els que hem tingut el goig de participar en aquesta visita. Al llarg de tota la setmana s’han visitat i hem celebrat l’Eucaristia i hem pregat a les basíliques de Sant Pere, a l’altar de la tomba de sant Pere, la de Sant Joan del Laterà, la de Santa Maria la Major , la Basílica de Sant Pau Extramurs, que conté les restes de l’Apòstol Sant Pau, i la basílica de la Santa Creu a Jerusalem. I a la vegada hem pogut visitar i reunir-nos amb diversos Dicasteris que són els departaments encarregats de diferents temes a la Cúria del Vaticà.

No cal dir que el moment culminant ha estat la trobada amb el Papa Francesc amb qui, després de saludar-lo cada un personalment,  vàrem poder estar una llarga estona reunits. El Papa té el do fer-nos sentir com a casa i va ser molt emocionant per a tots. Ha sigut una gràcia que vull compartir amb tots vosaltres a través d’aquestes ratlles.

Quan recitem les paraules del Credo, en la seva versió més llarga diem: “Crec en una sola Església, santa, catòlica i apostòlica.” Això forma part de la nostra fe, i sabem que és Jesús qui porta la seva Església. Ell va dir als seus deixebles en el moment de l’Ascensió al cel “Jo seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món”. I encara que això ho experimentem cada dia, hi ha però moments que ho podem experimentar de manera més viva, i aquesta ha esta una de molt intensa.

La visita del bisbes al Sant Pare és expressió, per tant, d’aquesta afirmació de fe i comunió amb el bisbe Roma, i personalment la vaig fer i la vaig viure també en nom de tota l’Església diocesana de Terrassa. Preguem per l’Església diocesana i universal i preguem pel Sant Pare també.

+ Salvador Cristau i Coll

Administrador Diocesà