Presentación de la Memòria de Càritas Diocesana de Terrassa 2016

Càritas Diocesana de Terrassa va atendre més de 46.000 persones el 2016 i les respostes s’han doblat en un any

El dilluns dia 12 de juny Mons. Josep Àngel Saiz Meneses, Bisbe de Terrassa, ha presidit l’acte de presentació de la Memòria anual de Càritas Diocesana, amb motiu de la proximitat de la celebració del Corpus Christi,  que coincideix amb el Dia de la Caritat. L’acte ha tingut lloc a les 12h a la Seu de Càritas Diocesana, a la ciutat de Sabadell, i ha estat acompanyat pel Sr. Salvador Obiols, Director General de Càritas Diocesana, i per la Sra. Cora Mazo, Responsable d’Acció Social.

El Sr. Obiols i la Sra. Mazo han presentat les dades de la Memòria i les actuacions que s’han realitzat des de Càritas. Càritas Diocesana de Terrassa va atendre 46.064 persones l’any 2016; a un total de 14.174 famílies. L’any anterior eren 15.478 famílies. Tot i que la xifra de llars que s’han beneficiat dels serveis de Càritas van baixar, les respostes que dóna l’entitat es van doblar en un any; van passar de 31.838 el 2015 a 64.499 durant el 2016. La pobresa s’està convertint en crònica i dos de cada tres persones que van rebre serveis de Càritas ja ho havien fet en els anys anteriors.

La millora econòmica no arriba a totes les llars

En un 64,82% de les llars ateses hi havia nens i un 22% d’aquestes famílies eren monoparentals, amb una mare sola. El 2015 només un 16% de les llars amb nens a càrrec eren famílies monoparentals. Un 67,71% de les persones ateses eren dones. Si ens fixem en les edats, el col·lectiu més gran el formen els adults, un 66,25%. Un 27,92% eren menors.

“Estem creant una societat grisa i fosca. Hem perdut molts drets i les famílies cauen en un pou on la sortida és molt difícil. Amb una classe mitjana pobra i baixa no es genera riquesa”, ha comentat Salvador Obiols. Cora Mazo, d’altra banda, ha explicat que “la pobresa té nom i rostre de dona” i en la mateixa línia que el director ha afirmat que des de Càritas es constata que “la millora econòmica no arriba a totes les llars i s’ha de construir la vida sobre una base molt inestable i precària. El PIB creix, però també la pobresa i la desigualtat”.

Precarietat laboral i atur, una xacra que afecta les persones ateses per Càritas

Un 55% de les persones ateses en edat laboral estava a l’atur i un 43,38% eren treballadors pobres, amb feines i sous precaris. Per això des de Càritas s’aposta per l’economia solidària i el treball decent, per un mercat laboral inclusiu que posi la persona al centre de l’activitat econòmica.  “Hem de rescatar les persones i no els bancs”, ha afirmat Obiols.

Pel que fa a la nacionalitat de les persones ateses, un 46% eren  espanyols, com l’any anterior. El col·lectiu més nombrós però, en el cas de la diòcesi de Terrassa, va ser el de persones extracomunitàries, un 52,30%.

Gairebé un 10% de les llars ateses per Càritas són habitatges ocupats

Altres dades a remarcar són que un 11,55% no tenia permís de residència i un 24,08% de les persones vivien soles, sense una xarxa de suport ni persones que els puguin ajudar. I gairebé un 10% les famílies vivien en llars ocupades. Salvador Obiols ha denunciat que “els preus del lloguer i el subministres cars són una nova forma de desnonar”.

Per programes, el de cobertura de les necessitats bàsiques va ser el que acaparava la majoria de les respostes donades per l’entitat, un 82,78%. El 2015 era un 63,39%.

El Vallès Oriental, el territori de la diòcesi amb més persones ateses

Per territoris, on hi va haver més persones ateses va ser al Vallès Oriental. 17.309 persones es van beneficiar dels serveis de Càritas. Si ens fixem en les llars ateses, eren 4.854 i 6.564 l’any 2015. No obstant això, les respostes donades van passar de 10.540 a 23.131.

A la zona de Collserola  es van atendre 8.989 persones, 3.334 llars per les 2.827 del 2015. Pel que fa a respostes es va passar de 8.201 a 13.514. A Sabadell es van atendre 11.756 persones, a 3.396 famílies per les 3.679 del 2015. Les respostes van passar de 5.609 a 16.182. I a Terrassa es van beneficiar 8.010 persones, 2.590 famílies per les 2.408 del 2015. Les respostes van passar de 3.929 a 11.672.

“Estem cridats a ser comunitat”

Després de la presentació de l’acció de Càritas en l’any 2016, ha pres la paraula  Mons. Josep Àngel Saiz Meneses,  tot comentant el lema de la campanya de Corpus d’enguany: ‘Atrapats en la precarietat’.  Ha recordat que Càritas forma part essencial de la vida de l’Església, com la celebració de la fe i l’anunci de la Bona Nova. "Hem de ser comunitat. La dimensió comunitària forma part de la nostra vida i el nostre ésser. Estem cridats a ser comunitat i hem de fugir de dues temptacions per ser comunitat: de l'individualisme, que genera egoisme, i també del conformisme", ha afirmat.

En aquest sentit, ha assegurat que "no hi ha sortida de  la pobresa si no es fa des de la solidaritat. S'ha de compartir la feina i el benefici. Vivim en un món globalitzat i hem de ser solidaris i lluitar pel bé comú. Tots som responsables, els uns dels altres”. “La persona que truca a la nostra porta no és un estrany necessitat. És un germà. No l'ajudem per tranquil·litzar la consciència", ha assenyalat.

Ha agraït finalment la tasca que es realitza des de Càritas, i que compta amb una xarxa molt  important de col·laboradors i voluntaris, 1.5661 a tot el territori diocesà, a més dels professionals que s’hi dediquen.