En aquest temps d’estiu no podem passar de llarg de les dificultats que pateixen moltes famílies, i especialment els infants.
Les dades recents de l’informe FOESSA ens recorden una realitat que no podem ignorar: molts infants i joves del nostre país continuen creixent amb menys oportunitats. Les llars amb precarietat laboral o amb més càrregues familiars són les que pateixen amb més intensitat aquesta exclusió que afecta l’habitatge, l’educació, la salut i les relacions.
Hi ha un aspecte que ens ha de preocupar especialment: el temps de lleure. El lleure educatiu no és un luxe, esdevé un espai protector; és un espai on els infants creixen, es relacionen amb els altres i descobreixen els seus talents. Quan una família no pot assumir el cost d’un casal, d’un esport o d’unes colònies, l’infant queda exclòs d’un espai essencial per al seu desenvolupament.
L’informe també ens alerta d’una crisi dels vincles. Massa famílies viuen les seves dificultats en solitud. Com a Església, estem cridats a reconstruir comunitat, acompanyar i generar oportunitats. Els nostres esplais, agrupaments i activitats parroquials són llocs privilegiats per fer-ho, i per moltes famílies esdevé una de les poques oportunitats per als seus fills.
Des de Càritas, i altres institucions d’Església, a través de la xarxa de voluntaris i professionals es treballa perquè cap infant quedi enrere, així com també des d’altres àmbits de la vida parroquial, com són els casals d’estiu, les colònies, els campaments i altres activitats juvenils. Però aquesta missió és de tots. Si volem una societat més justa, hem de garantir que tots els infants tinguin accés a les mateixes oportunitats, independentment del seu origen o situació econòmica.
Us convido a mirar aquesta realitat amb els ulls de Crist. Ell posava els infants al centre i ens demanava que no els impedíssim acostar-se a Ell. Que la nostra Església sigui sempre un lloc on els infants trobin acollida, oportunitats i esperança.
Mònica Martínez
Directora General de Càritas