De camí cap a Lisboa - 30/07/2023 -

De camí cap a Lisboa (30/07/23)

Aquest diumenge vint autocars surten des de diferents punts de la geografia diocesana per portar més de 1.000 joves de la diòcesi a Lisboa, acompanyats pels seus catequistes i mossens. Jo mateix també parteixo cap a Lisboa per trobar-me amb tots ells i molts més.

El papa Francesc, en el seu missatge per aquesta Jornada Mundial de la Joventut, expressa el seu desig: “somnio que a la JMJ torneu a experimentar l’alegria de la trobada amb Déu i amb els germans”.

Per tal de fer aquesta experiència el Sant Pare ha posat com a lema de la Jornada:” Maria se n’anà decididament” (Lc 1.39). Efectivament, Maria, Mare de Déu i Mare nostra, esdevé el model dels joves en moviment, que sap sortir d’ella mateixa per anar a l’encontre de la persona necessitada.

El fragment bíblic esmentat es troba tot just després de l’anunciació de l’àngel Gabriel a la Verge Maria. Ella no es tanca en les seves preocupacions, no queda paralitzada davant les dificultats, sinó que anteposa la necessitat de l’altre i, confiant en Déu, emprèn amb decisió el camí per anar a l’encontre de la seva cosina Elisabet. Ella, que porta en el seu si el germen del qui és la Vida, experimenta l’alegria espiritual més gran tot reobrint el camí de la proximitat i de la trobada. I si continuem llegint el text de Sant Lluc descobrim com Elisabet s’omple de l’Esperit Sant a través de l’exercici de la hospitalitat i el trobament amb Maria, que omple de goig el seu cor.

Certament Maria ens acompanya en el nostre pelegrinatge cap a Lisboa. El pelegrinatge, tot pelegrinatge, sempre és una experiència de fe i d’encontre. De fe en Déu que descobrim viu enmig nostre i aprofundim en les catequesis i les celebracions. I d’encontre amb els altres companys de camí que esdevenen veritables amics i germans en el Senyor. L’experiència de passar uns dies junts, de superar dificultats amb esforç i decisió, de reflexionar i compartir tantes estones al llarg del dia, ens ajuden a experimentar aquest goig de la proximitat, de l’acollida gratuïta de l’altre, de la hospitalitat amb cada persona que rebem o que ens fan a nosaltres.

Massa sovint estem acostumats a moure’ns amb rapidesa per coses que no són les més importants, com ens recorda el Sant Pare, per exemple la vida viscuda amb superficialitat, sense compromís, sense reflexionar les coses i posar seny, sense tenir paciència. L’experiència de la trobada amb Déu i amb els germans ajuda a descobrir especialment el goig de l’abraçada entre pobles i generacions diferents, en la reconciliació i la pau, en una nova fraternitat missionera.

També passarem per Fàtima demà dilluns tot recordant una de les aparicions de la Mare de Déu més importants a tres senzills pastors als quals va canviar les seves vides a partir de la trobada celestial.

Però el pelegrinatge no és només d’anada, és també de tornada. Anem a Lisboa per experimentar el goig de la trobada amb Jesucrist i amb els germans, però tornarem amb el compromís de viure el camí de les trobades concretes, del goig de la presència del Senyor, a casa nostra, a la família, a l’escola, en el treball, amb els amics, a la parròquia o en el moviment. I se’ns notarà que el pas per Lisboa ha deixat petjada en els nostres cors perquè ben segur serem més i millors deixebles missioners del Senyor, com Maria, que va anar a visitar Elisabet, s’hi va quedar un temps, i després va retornar a Natzaret per continuar amb la missió que el Senyor li havia encomanat.

Confio en la pregària de tots els diocesans pels fruits d’aquesta nova Jornada Mundial de la Joventut que tant de bé pot fer a tots els joves que hi participaran, entre ells, 1.050 de la nostra diòcesi. Entre altres fruits, especialment també per les vocacions sacerdotals que tant necessitem.

+ Salvador Cristau i Coll

Bisbe de Terrassa