4 Alumnes de l’Escola Diocesana Mare de Déu de la Salut, finalistes d’un concurs internacional de ciència

El grup de 4t d’ESO de l’Escola Diocesana Mare de Déu de la Salut  de Sabadell format per Joan Cuscó, Arnau Siscart, Yago Díaz i Gerard Pascual han estat escollits com a finalistes de la fase final del concurs de ciència que organitza Google anualment a tot el món. El seu treball "¿Hablamos de partículas?" és un dels dos projectes espanyols triats que intentaran estar a la fase final del concurs. Ara, dels 30 projectes triats de tot el món a la categoria de 15-16 anys, el proper dia 27 es triaran 5 finalistes mundials d’aquesta categoria que aniran a Califòrnia per optar al premi final.

En el seu treball, construïen diferents cambres de boira amb mitjans casolans i mesuraven la concentració de muons a diferents altures. Els quatre joves, interessats com estaven en el món de les partícules subatòmiques arrel del funcionament del LHC i del descobriment del bosó de Higgs, es van endinsar dins del món de la mecànica quàntica per reproduir un dels primers detectors de partícules que es van conèixer. La filmació de les partícules captades pel detector ha permès determinar el nombre de muons que hi havia, comparativament a Sabadell i al cim del Montcau.

El col·legi Mare de Déu La Salut va començar aquest any un pla pel foment de l’experimentació científica que va desembocar en un conjunt de treballs d’investigació científica que es van presentar al prestigiós concurs de ciència de Google (https://www.googlesciencefair.com). Tots els companys de 4t d’ESO van treballar fort i en Joan, el Yago, el Gerard i l’Arnau van decidir fer el seu treball de partícules subatòmiques. Amb l’assessorament de Cosmocaixa i l’Associació Astronòmica de Sabadell van fer la seva recerca durant varis mesos per respondre les preguntes que s’havien plantejat.

Tot això ha culminat en un èxit fantàstic ja que són els únics representants catalans nominats al premi.

A més a més, és una plataforma que permet incentivar a la resta d’alumnes del centre per continuar participant en aquest tipus d’iniciatives.