Mons. Josep Àngel Saiz Meneses (2004-2021)

Va néixer en Sisante (Cuenca) el 2 d’agost de 1956. L’any 1965 la família es va   traslladar  a Barcelona i es va instal·lar al barri de Sant Andreu de Palomar.

Va ingressar al Seminari Menor Nostra Senyora de Montalegre de Barcelona el 1968.   Posteriorment va realitzar estudis de Psicologia a la Universitat de Barcelona entre els   anys 1975 i 1977. Va participar activament com a membre del Moviment de Cursets de   Cristiandat de Joves.

Posteriorment va estudiar al Seminari Major de Toledo els cursos de filosofia,   espiritualitat i teologia (1977- 1984) i va ser ordenat prevere a la Catedral de Toledo el   15  de juliol de 1984. El mateix any va obtenir el Batxillerat en Teologia per la Facultat de   Teologia de Burgos.
En l’arxidiòcesi toledana va tenir diversos destins, primer com rector en Los Alares i Anchuras de los Montes (1984-1985) i després com vicari d’Illescas (1986-1989). El curs 1985-1986 va ser capellà soldat a l’Hospital de Valladolid. Entre d’altres serveis realitzats a Toledo va ser també consiliari de zona dels Equips de la Mare de Déu (1986-1989), consiliari de zona del Moviment de Mestres i professors Cristians (1986-1989) i professor de religió a l’Escola de F.P. La Sagra d’Illescas (1986-1989).

L’any 1989 va tornar a Barcelona i va ser nomenat vicari en la parròquia de Sant Andreu del Palomar, i el 1992 rector de l’Església de la Mare de Déu del Roser a Cerdanyola i Responsable de la Pastoral Universitària en la Universitat Autònoma de Barcelona. També el mateix any 1992 va ser nomenat responsable del SAFOR (Servei d’Assistència i Formació Religiosa) de la Universitat Autònoma de Barcelona i Responsable del CCUC (Centre Cristià d’Universitaris de Cerdanyola del Vallès). L’any 1995 va ser nomenat Consiliari Diocesà del Moviment Cursets de Cristiandat.

Va obtenir la llicenciatura a la Facultat de Teologia de Catalunya l’any 1993 amb la tesina: “Gènesi i teologia del Curset de Cristiandat”, dirigida pel Dr. Josep M. Rovira Belloso, i publicada l’any 1998. A la mateixa Facultat de Teologia ha realitzat els cursos de doctorat. Ha publicat diversos articles sobre l’evangelització i la pastoral en el món juvenil, en especial en la revista Ecclesia, i va començar l’elaboració de la tesi doctoral sobre “Agents i institucions d’evangelització”.

El 6 de maig de l’any 2000 va ser nomenat Secretari General i Canceller de l’Arquebisbat de Barcelona i el 10 d’abril del 2001 membre del Col·legi de Consultors de la mateixa arxidiòcesi.
El 30 d’octubre de 2001 va ser nomenat Bisbe titular de Selemsele i Auxiliar de Barcelona i consagrat el 15 de desembre del mateix any a la Catedral de Barcelona. El 15 de juny de 2004 va ser nomenat primer bisbe de la nova diòcesi erigida de Terrassa i Administrador Apostòlic de l’arxidiòcesi de Barcelona i de la nova diòcesi de Sant Feliu de Llobregat. El 25 de juliol va prendre solemne possessió en la S. E. Catedral Basílica del Sant Esperit a Terrassa.

En la Conferència Episcopal Espanyola ha estat Responsable del Departament de Joventut de la Comissió d’Apostolat Seglar del 2002 al 2008. Com a tal va coordinar l’Encontre del Papa Joan Pau II amb els joves en Quatre Vents (Madrid) durant la visita del pontífex a Espanya els dies 3 i 4 de maig de l’any 2003. També ha estat membre de la Comissió de Vida Consagrada i de la Comissió de Catequesi i Ensenyament. Entre els anys 2008-2014 ha estat el President de la Comissió de Seminaris i Universitats i entre els anys 2014-2020 ha estat responsable del Departament de pastoral penitenciària de la Comissió Episcopal de Pastoral Social. L'any 2017 la Conferència Episcopal Espanyola el nomenà Consiliari Nacional del Moviment Cursets de Cristiandat i és també actualmente Assessor del Grup Europeu del MCC. Des de l’any 2020 és membre de la Comissió Executiva.

En la Conferència Episcopal Tarraconense ha estat responsable del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament, de la Comissió Interdiocesana d’Apostolat Seglar i del Secretariat Interdiocesà de Joventut i actualment és el responsable de la Comissió de Seminaris.

El dissabte 17 d'abril de 2021 va ser nomenat arquebisbe de Sevilla pel papa Francisco i fins a la seva presa de possessió com a arquebisbe de Sevilla, el dissabte 12 de juny, va ser Administrador diocesà de Terrassa.